Nu er det blevet sommer. Derfor er det oplagt at gå udenfor og undersøge, hvordan naturen kan hjælpe dig lige nu. Det kan være både for at opnå velvære og for at mindske stress, angst, depression. Måske føles din hverdag presset og uoverskuelig. Uanset hvad dit formål er, så vil jeg omtale den metode, der handler om at finde fred og ro, og dermed opnå velvære. 

Gå ud i naturen og find et sted, som tiltaler dig. Det kan være i skoven, i en park, under et træ, ved en sø eller havet, på en blomstereng eller hvor du føler dig godt tilpas. Find en behagelig måde at sidde eller stå på. Bliv siddende på stedet i fem minutter, et kvarter eller længere tid. Det afhænger af, hvor meget tid du kan afsætte, og hvor længe det føles behageligt. Brug dine saner på at fornemme stedets energi. Hvad kan du se? Hvad lugter der af? Hvad hører du? Har du lyst til at smage på en plante (pas på de giftige)? Hvordan føles det at røre ved vandet, blomsterne, træet e.lign.? 

Oplever du velvære på stedet, kan du så ofte som muligt tage dertil for at få fornyet energi. Måske vil du opleve, at dine stresssymptomer formindskes, at angsten dæmpes, samt at de uoverskuelige ting i hverdagen pludselig bliver overskuelige for dig. Det er en god idé at få en sådan aktivitet af velvære gjort til en del af din dagligdag – ligesom når vi anvender tid på løbeture eller anden træning. 

God fornøjelse! 

Lone Holm Feddersen Cand.mag., Psykoterapeut MPF www.naturensveje.dk